Nácvik technické záchrany v jeskyni 13C - 15.1. 2011

V rámci lednového cvičení naší stanice jsme se rozhodli využít lanového trenažéru v jeskyni 13C a procvičit si něco z technické záchrany. Na minulém cvičení technické záchrany jsme si vyzkoušeli transport nosítek přes kotvení jedné vystrojené cesty. Nyní jsme zařadili obtížnější prvek - transport nosítek od kotvení na jedné straně propasti ke kotvení na druhé straně s pomocí lanového traverzu.

Po zabalení nosítek na dně propasti začalo jejich tahání ve svislé poloze k prvnímu kotvení jedné z cest. Zde byl mezitím nainstalován lanový traverz pro transport nosítek přes propast dvěma dvoučlennými týmy. Nosítka byla postupně přecvaknuta na traverz a přetažena ke kotvení na protější stěně propasti. Zde byla přecvaknuta na tahací lano kladkostroje na nástupním můstku v již horizontální poloze byla postupně tažena přes kotvení druhé cesty za asistence několika "pulleymanů" nahoru. Po celou dobu manipulací byla nosítka jištěna z nástupního můstku.

Hlavním přínosem cvičení bylo vyzkoušení technických manipulací při převěšování nosítek z vertikálního transportu do horizontálního, a to zejména uvolňovací techniky, kladkostroje a různé pomocné zvedací techniky. Manipulace navíc ztěžoval omezený manipulační prostor (vis u kotvení). Ukázalo se, že techniku převěšování nelze úplně dopodrobna vždy dopředu naplánovat vzhledem k vždy různě umístěným kotevním bodům traverzu a charakteru propasti. Obě manipulační družstva použila spoustu improvizací. Vše ale zvládli bez sebemenšího zaváhání, což ukázalo dobrou připravenost řešit neočekávané problémy. Po celou dobu transportu byl kladen důraz na komfort transportu pro figuranta.

Večer proběhla výroční schůze stanice č. 2 za účasti náčelníka SZS, který provedl zhodnocení činnosti v loňském roce. Současně byl nastíněn i plán činnosti v roce letošním.

(vloženo 15.1. 2011 - stanice Morava, Petr Polák)

přidat komentář

Diskuze ke článku

Zatím nikdo nepřidal k tomu článku komentář.
* povinné položky

Přidat komentář

captcha