16. Hospodaření ČSS

ČSS hospodařila v uplynulém období jednak s dotaci od MK ČSR, v r. 1990 od ministerstva životního prostředí ČR, ze které je kryt centrální rozpočet jednak v základních organizacích s podíly z členských příspěvků, finanční i materiální výpomocí od patronátních složek /nejčastěji ZV ROH/ a výtěžky z placené smluvní činnosti. Z centrálního rozpočtu byla kryta kulturně-výchovná činnost nezbytné výdaje pro organizační zajištění činnosti ÚV, ÚOK, KV a korespondence na Z0, pojištění, největším objemem pak centrálně organizované akce a kurzy a s nimi související tisky učebních textů a sborníků přednášek.

Finanční hospodaření bylo vedeno snahou po maximální úspornosti, a proto bylo stál m předmětem jednání ÚV. Celkově byly dotace MK ČSR a MŽP ČR na činnost ČSS každoročně zvyšovány, takže postačovaly na krytí činnosti vyplývajících ze schválených dokumentů a plánů. Aby nebylo nutno redukovat plány činnosti, účastníci některých výchovných, odborných a populárních akcí museli skládat účastnický poplatek. Nedostalo se však na přímé finanční dotace činnosti Z0. Toto je závažný nedostatek, neboť takto by bylo možno vhodně stimulovat aktivitu základních složek. V základních organizacích bylo proto nutno pro technické zajištění úkolů shánět prostředky zčásti smluvní činností i v nespeleologické sféře, což bylo sice přínosem národnímu hospodářství /velmi levné, rychle prováděné práce na průmyslových výškových, památkových objektech nebo ve vodních hloubkách/, ale odčerpávaly časovou i pracovní kapacitu. Hospodaření ÚOK a KV je přímo vázáno na hospodaření ÚV ČSS. Hospodaření ZO je řízeno směrnicemi ÚV, systémem schvalování rozpočtů a výkazů o hospodaření KV a ÚV ČSS. ÚV ČSS též evidoval všechny hospodářské smlouvy uzavírané jednotlivými ZO. K provádění inventarizací zpracoval hospodář ČSS opatření, které bylo vydáno formou oběžníku č. 55. ÚRK a funkcionáři KV prováděli revize řady vybraných ZO a v případě zjištění nedostatků /byly zjištěny jen drobné nedostatky formálního rázu/ zajišťovali nápravu.